A Vállalkozó közreműködők által kifejtett vélemények a sajátjukat tükrözik.
2024-ben a Gallup arról számolt be, hogy az alacsony alkalmazotti elkötelezettség becslések szerint 1,9 billió dollárnyi termelékenységkiesést okoz az amerikai vállalatoknak. Az üzenet világos: a csapat elkötelezettsége nem csak a morálról szól, hanem a teljesítményről, a megtartásról és a hosszú távú növekedésről is.
Pályafutásom elején nem sokat gondoltam a munkavállalói elkötelezettségre . Őszintén szólva, a munkaadóimtól sem vártam sokat. A gondolkodásmódom egyszerű volt: keményen dolgozni, eredményeket felmutatni, fizetést kapni, előléptetést kapni. Ez volt a hallgatólagos szerződés. Idő és erőfeszítés pénzért és hatalomért cserébe. Az 1990-es években volt, és ez normálisnak számított, különösen a vállalati szoftverértékesítés világában.
Van egy híres sor a Mad Menből , amelyben Don Draper így válaszol egy beosztottja elismeréskérésére: „Erre van a pénz.” Ez a sor jól megragadja a vezetői gondolkodásmód egy bizonyos szintjét – az eredmények fontosabbak a kapcsolatoknál , az irányítás a kapcsolatoknál.
Évekig ebben a gondolkodásmódban éltem.
De idővel, ahogy feljebb léptem a ranglétrán és nagyobb csapatokat vezettem, elkezdtem észrevenni valamit: már nem csak a pénz motivált. A Citrixnél töltött éveim alatt a mottónk, Mark Templeton vezérigazgatónk szerint, a következő lett: „Dolgozz keményen, játssz keményen, érj el eredményeket, és érezd jól magad közben.” Élvezni akartam a munkát, tanulni valami újat, értékesnek érezni magam, és együtt nevetni a csapattársaimmal. És bár mindig 100%-ot adtam – még akkor is, amikor ezek a dolgok hiányoztak –, elkezdtem rájönni, hogy nem mindenki egyforma. És nem is kellene, hogy annak legyenek.
Kapcsolódó: A 10 legfontosabb alkalmazotti elkötelezettségi stratégia
A fordulópont
Az első vezérigazgatói szerepem a getAbstractnál gyökeresen megváltoztatta a játékszabályokat. Hirtelen nemcsak az eredményekért, hanem a kultúráért is én voltam a felelős. Eladtunk egy terméket, amely több mint 14 000 válogatott üzleti könyvösszefoglalóhoz biztosított hozzáférést a vállalatok számára, beleértve a vezetéssel és a szervezeti hatékonysággal kapcsolatos legjobb gondolatokat is. Olyan emberek, mint Simon Sinek, Lisa McLeod, Ken Blanchard, Mark Miller, Stephen MR Covey és még sokan mások rendszeres hanggá váltak munkánkban és beszélgetéseinkben.
Ezenkívül ügyfeleink, többnyire nagyvállalatok CHRO-i (irodái), a megoldásunkat a saját hihetetlen szervezeteiken belül alkalmazzák. Az, hogy lenyűgöző tartalmak, ügyfelek, kultúrák és kollégák vesznek körül, az én verzióm az emberi munkahelyi viselkedés haladó tanulmányozásáról.
Ezen keresztül valami bekattant: A legjobb vezetők nem csak eredményekért vezetnek; céltudatosan , értelmesen és szolgálatkészen.
Intellektuálisan kíváncsivá váltam. Elkezdtem tesztelni a tanultakat – hálával vezetni, a célhoz igazodni, teret teremteni a konstruktív visszajelzésnek és a fejlődésnek. És az eredmények? Az alkalmazottak nagyobb szenvedéllyel jelentek meg. Az ügyfelek észrevették az energiát. Az eladások nőttek. A profit pedig ezt követte.
Ami elméletként indult, gyakorlattá vált. A gyakorlatból hit lett. A hitből lett az, aki vezetőként vagyok.
Kapcsolódó: A munkavállalói elkötelezettség kulcsa a céltudatosság. Íme, miért – és hogyan erősítheti ezt a munkahelyén.
Az elköteleződés üzleti stratégia
Túl sok vezető még mindig úgy gondolja az elkötelezettségre, mint valami „jó, ha van” dologra – egy soft skillre vagy HR-mutatóra, amely nem kapcsolódik közvetlenül a végeredményhez. Tudom, mert régen én is közéjük tartoztam.
De ezt tanultam: Az elköteleződés nem lapos dolog. Ez egy stratégiai eszköz az üzleti növekedéshez.
Amikor az alkalmazottak érzik, hogy látják, meghallgatják, kihívás elé állítják és értékelik őket , akkor azt hozzák, amit én diszkrecionális erőfeszítésnek nevezek – azt a plusz energiát és kezdeményezőkészséget, amit nem lehet megvásárolni, csak inspirálni. És amikor a fizetésen túlmutató értéket teremtesz – az elismerés, a céltudatosság, a tanulás és a valahová tartozás révén –, az emberek nem keresnek folyamatosan máshol többet. Másképp fogalmazva: az elkötelezettség az, ami miatt az emberek valóban várják a hétfőt.
Ahogy MD Rafi, a Bison Life alapítója és vezérigazgatója egy interjúban elmondta: „Elkezdtük úgy kezelni a kultúrát, mint egy terméket – valamit, amit meg kell tervezni, fel kell építeni és tovább kell fejleszteni. Már nem arról volt szó, hogy az embereket boldoggá tegyük. Arról volt szó, hogy segítsünk nekik fejlődni, felelősséget vállalni és úgy érezni, hogy elengedhetetlenek a küldetéshez.”
Az elkötelezett csapatok többet innoválnak. Többet adnak el. Hosszabb ideig maradnak. Nagyszerű tehetségeket vonzanak. Úgy bánnak a céggel , mint egy tulajdonos . Ez nemcsak helyes, hanem okos dolog is.
A karrierfejlesztésbe való befektetés nemcsak a morálnak tesz jót – mérhető üzleti előnyt is jelent. A LinkedIn Learning 2025-ös jelentése szerint az erős belső mobilitási és növekedési programokkal rendelkező vállalatok nagyobb elkötelezettséget, több belső előléptetést és erősebb vezetői folyamatokat tapasztalnak. Mivel a szervezetek 88%-a ma már kritikus fontosságúnak tartja a megtartás kérdését, a munkavállalók fejlesztésének támogatása kiemelt prioritássá vált azoknak a vezetőknek, akik meg akarják tartani a legjobb embereiket.
A hiteles vezetés lendkereke
Ma a csapatommal együtt ugyanezen az úton segítjük a vezetőket. Először is segítünk nekik felismerni, hogy az elkötelezettség a teljesítmény motorja. Aztán arra biztatom őket, hogy próbálják ki – vezessenek céltudatosabban, fektessenek be az embereikbe, és építsenek értelmes kultúrát. Gyakran azonnali emelkedést tapasztalnak. Az emberek reagálnak.
És akkor valami csodálatos történik: Elkezdik megkedvelni, hogy milyen érzéssel tölti el őket; jó érzéssel! Nem csak az üzleti eredményeket, hanem az energiát, a kapcsolatokat és a személyes megelégedettséget is, ami a jó vezetésből fakad.
Ami kísérletként indult, szokássá válik. Egy új vezetési stílus alakul ki – egy olyan, amely nemcsak hatékony, hanem hiteles is. És ez a hitelesség bizalom, szenvedély és teljesítmény lendkerékét hozza létre. Ezt állandóan látjuk a nagyszerű cégeknél, amelyekkel együtt dolgozunk.
A Restaurant Brands International (RBI), a Burger King, a Tim Hortons, a Popeyes és a Firehouse Subs anyavállalata, olyan kultúrát helyez előtérbe, amely törődik csapattagjaival, hogy ez nagyszerű ügyfélélményeket és üzleti teljesítményt eredményezhessen. Jeff Housman, az RBI személyzeti és szolgáltatási igazgatója ezt az összefüggést hangsúlyozza: „Kultúránk a keményen dolgozó, jó emberek köré épül, akik mélyen törődnek egymással és a kiszolgált vendégekkel. Amikor csapattagjaink támogatottnak és értékesnek érzik magukat, akkor ugyanezt a gondoskodást hozzák minden ügyfél-interakcióba, létrehozva egy olyan pozitivitási ciklust, amely sikereinket hajtja.”
A Freeman, a világ egyik vezető élő rendezvény- és márkaélmény-szolgáltató vállalata, ezt a megközelítést példázza. A Freeman kétszer, 2024-ben és 2025-ben is a Top Workplaces USA győztesének választották a nagy munkáltatók körében, és elkötelezettsége a céltudatosság és az innováció kultúrájába való beépítése iránt számos díjat hozott neki, többek között a Vezetés, a Munka-Magánélet Rugalmasság, valamint a Céltudat és Értékek kategóriákban.
Carrie Freeman Parsons, az igazgatótanács elnöke így ragadja meg ezt a szellemiséget: „Egész életem során át tapasztaltam, hogy az események olyan módon kötik össze az embereket, ami inspiráltabbá, tájékozottabbá és felkészültebbé teszi őket a jövőre nézve.” Ez az értékvezérelt modell széles körben elismert a munkavállalói elkötelezettség és a hosszú távú megtartás katalizátoraként – ez jól mutatja, hogy a céltudatosság, ha beépül a napi működésbe, rugalmas és motivált munkaerőt formálhat.
Kapcsolódó: 6 tipp az alkalmazottak elkötelezettségéhez a hatékony megtartáshoz
Ha olyan vezető vagy, aki még mindig a régi gondolkodásmódnál ragadt – ha azt gondolod, hogy „erre kell a pénz” –, akkor arra biztatlak, hogy próbálj ki valami újat. Vezess céltudatosan. Kezdd azzal, hogy miért. Figyeld meg, hogyan reagálnak az emberek. Figyeld meg, mi történik a kultúráddal, az ügyfeleiddel és a vállalatoddal.
Lehet, hogy meglepődsz, milyen nagyszerű érzés. És még jobban meglepődsz az eredményen.
