Az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynöksége (EASA) első alkalommal tanúsított egy vegyes valóságú (MR) headsetet a polgári repülési képzéshez – ez potenciálisan a pilóták képzésének módjában bekövetkező változást jelezhet.
A finn Varjo startup által épített XR-4 névre keresztelt headset a pilótafülkében található képernyőket váltja fel, amelyek a pilótaképzés utolsó fázisaiban használt teljes repülésszimulátorok kisebb és olcsóbb változatai.
Az MR technológia a digitális környezetet ötvözi a fizikai pilótafülkével, valamint a pilóta valódi kezével és testével. Egy „maszkolás” néven ismert folyamat segítségével a pilótafülkén kívüli mindent digitálisan renderelnek, miközben a gyakornok a fizikai vezérlőkkel lép interakcióba.
Ez a hibrid rendszer úgy lett kialakítva, hogy a pilóták úgy érezhessék, mintha valóban repülnének. Szemkövető funkciókat is tartalmaz, amelyek lehetővé teszik az oktatók számára, hogy lássák, merre néznek a gyakornokok. Ez segíthet a tanároknak megfigyelni, hogyan reagálnak tanítványaik nagy stresszel járó helyzetekben, például rossz látási viszonyok között történő leszálláskor vagy motormeghibásodáskor.
Varjo eszközét integrálták a svájci szimulációs eszközöket gyártó Brunner Elektronik új repüléskiképző berendezésébe, amely egy Diamond DA42 repülőgép belsejét másolja le.
Az EASA jóváhagyása hivatalos felhatalmazást adott a rendszernek a polgári repülési órák naplózására Európában. A Lufthansa müncheni repülési akadémiája már használja a technológiát az új alkalmazottak képzésére.
„Ez sokkal több, mint egy egyszeri technológiai teszt” – mondta Tristan Cotter, a Varjo globális védelmi és repülőgépipari vezetője a TNW-nek. „Ez az első minősített kevert valóság szimulátor debütálását jelenti, amelyről úgy gondoljuk, hogy egyértelmű úton halad a szélesebb körű szabályozói jóváhagyások felé.”
A 2016-ban alapított Varjo több mint 200 millió dollárt gyűjtött össze, és Európa legjobban finanszírozott XR-skálavállalata. Korábban már katonai és ipari ügyfelekkel is dolgozott , de ez az első olyan rendszerük, amelyet polgári pilótaképzésre hagytak jóvá.
Bár Cotter úgy véli, hogy az MR megzavarhatja a pilóták kiképzésének módját, elismeri a technológia jelenlegi korlátait.
„A kevert valóság nincs felkészülve arra, hogy egyhamar leváltsa a teljes repülésszimulátorokat” – mondta. „De hatalmas potenciállal rendelkezik a pilótaképzés korábbi szakaszaira gyakorolt hatás szempontjából.”
Az EASA jóváhagyása a kiterjesztett valóság (XR) eszközök szabályozott iparágakba való integrálására irányuló növekvő erőfeszítések közepette érkezett. Az Egyesült Királyság Nemzeti Egészségügyi Szolgálata (NHS) VR-szemüvegeket tesztelt sebészeti hallgatók oktatására. A Rolls-Royce repülőgép-hajtóművek karbantartásához használta az MR-t, míg az EDF Energy atomerőmű-üzemeltetők képzésére alkalmazta a technológiát.
Az ígéretek ellenére az XR széles körű ipari elterjedése a vártnál lassabban haladt, derül ki a Forrester kutató- és tanácsadó cég friss jelentéséből .
James McQuivey, a Forrester vezető elemzője szerint a lassú adaptációért „a magas költségek és a meggyőző használati esetek hiánya” okolható, és arra sürgette a szervezeteket, hogy „mérjék fel az elvárásaikat”.
A jelentés szerint mindazonáltal a képzés az egyik olyan terület, ahol a technológia már egyértelműen megtérült.
Szeretnéd felfedezni a technológia következő nagy dobását? Akkor látogass el a TNW Konferenciára , ahol több ezer alapító, befektető és vállalati innovátor osztja meg ötleteit. Az eseményre június 19-20. között kerül sor Amszterdamban, és a jegyek már kaphatók . Használd a TNWXMEDIA2025 kódot a fizetésnél a 30% kedvezményért.